leergang marketing intelligence


waarom

De afgelopen jaren is de hoeveelheid data bij bedrijven exponentieel gegroeid. Steeds meer wordt deze data vertaald naar bruikbare informatie voor marketing activiteiten. Dit is het geval bij bedrijven met een contractrelatie met de klant maar ook steeds meer bedrijven in retail en e-commerce passen marketing intelligence toe. Hierdoor worden de resultaten van deze bedrijven structureel verbeterd. Kennis van Marketing Intelligence is daarbij onontbeerlijk.

In samenwerking met Focum, expert op gebied van analyses, biedt jansen en van der zee deze Marketing Intelligence opleidingen aan voor een ieder die wilt investeren in een inhoudelijke verdiepingsslag op gebied van direct toepasbare datamining technieken.


voor wie

De Marketing intelligence opleidingen zijn bedoeld voor marketing intelligence analisten, database marketeers, data analisten, (analytische) campagne managers, listmanagers, marktonderzoekers, business analisten, marketing analisten en business controllers. Voorkennis van statistiek is een pré maar geen vereiste. De opleidingen zijn geschikt voor zowel starters als ervaren medewerkers.

Door het volgen van de Marketing intelligence opleidingen zijn starters sneller inzetbaar in het Marketing Intelligence werkveld. In korte tijd worden basisvaardigheden opgedaan. Daarnaast worden specialistische analysetechnieken behandeld. Deze analysetechnieken zijn ook uitermate geschikt voor ervaren analisten.



programma

Programma De opleidingen kunnen als losse modules worden afgenomen. Het is echter ook mogelijk om alle modules als een traject af te nemen, de zgn leergang Marketing Intelligence:

Basis SQL opleidingen (3 dagen)
In drie dagen leer je de basisvaardigheden die je nodig hebt om data te prepareren voor een analyse. Deze training bevat het maken van selecties, het koppelen van verschillende tabellen en het transformeren van de data in de gewenste vorm. Tijdens deze training wordt gewerkt met echte data. Het is daarnaast mogelijk om de opleiding in-house te doen op de eigen database.

Predictive modelling (2 dagen)
In twee dagen leer je voorspelmodellen te maken. Met deze modellen kun je bijvoorbeeld de respons van de marketing campagnes voorspellen en vergroten. Verschillende predictive modelling technieken zoals decision tree, lineaire regressie en logistische regressie zijn in de training opgenomen.

Cluster analyse (1 dag)
Om een markt effectief te benaderen is het noodzakelijk om segmentatie toe te passen. Je wilt de markt onderverdelen in segmenten die je vervolgens met een gerichte marketing aanpak benadert. Met cluster analyse heb je een krachtige tool om een effectieve segmentatie te vorm te geven.

Factor analyse (1 dag)
In een database zijn veel velden te vinden die een grote samenhang met elkaar vertonen. Met factor analyse vat je een veelvoud aan variabelen samen in een overzichtelijk aantal factoren. Zo kun je bijvoorbeeld onderzoeken in hoeverre klanten aankopen doen in meerdere productgroepen. Deze productgroepen kunnen vervolgens gebruikt worden voor specifieke thema nieuwsbrieven die beter inspelen op de wensen van de klant.

Discriminant analyse (1 dag)
Met discriminant analyse kun je nieuwe klanten effectief indelen in bestaande segmenten. Zo kun je vroegtijdig een effectief marketingbeleid hanteren voor klanten die je nog moet leren kennen. Daarnaast is het mogelijk om gericht op zoek te gaan naar nieuwe klanten die een hoge waarde vertegenwoordigen.

Persoonlijke effectiviteit (1 dag)
Naast alle inhoudelijke kennis die je als marketing intelligence analist, database marketeer, data analist, campagne manager en/of listmanager moet hebben, is het maken van de vertaalslag minstens zo belangrijk. Om bijvoorbeeld een duidelijk beeld van de vragen van je (in of externe) opdrachtgevers te krijgen en om je resultaten vervolgens weer over de buhne te krijgen, moet je in bezit zijn van goede communicatieve vaardigheden, assertief zijn, durf en lef tonen en stevig in je schoenen staan. Niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Tijdens deze dag zullen we aandacht gaan schenken aan o.a. deze punten en leren we je hoe je dit kunt verbeteren!

De leergang of losse opleidingen worden gegeven door Jan Terpstra, een ervaren analist op zowel het Marketing,- als Risk vakgebied. Door zijn kennis en ervaring zal deze training behoorlijk praktijkgericht zijn zodat men het geleerde direct toe kan passen in de werkzaamheden.


kosten

De kosten voor deelname aan deze opleiding bedragen € 495 (excl. btw) per persoon, per dag.